Werkweek 1 - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Werkweek 1 - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Werkweek 1

Door: Ilse Plug

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 Augustus 2014 | Ghana, Wulugu

Hallo iedereen!

Volgens mij stopte mijn laatste verhaal bij vrijdag, en wel bij het lunch-gedoe. Ik heb in een internetcafe een reactie geprobeerd te plaatsen over het eten, maar volgens mij is dat niet gelukt. Uiteindelijk kregen we rond 16.30 "lunch", maar ik dacht slim te zijn en niet te veel te eten omdat we snel daarna alweer avondeten zouden krijgen. Helaas bleek dit achteraf het avondeten te zijn... Maar ik wil er wel bij zeggen dat onze hostmom super goed voor ons zorgt en we echt heel erg veel eten krijgen. We krijgen bijvoorbeeld bijna elke ochten bofruits bij het ontbijt vers van de markt. Dit zijn eigenlijk gewoon oliebollen, en hele grote ook nog. Alleen kunnen we dit echt niet elke ochtend op, maar helaas heeft paul in het begin laten vallen dat het zn favoriete eten was dus nu krijgen we het elke ochtend. Daar heeft hij nu ook een beetje spijt van. Maar we eten ze (meestal) gewoon met frisse tegen zin op.

Afgelopen weekend zijn we op zaterdag naar Bolgatanga (eerste grotere stad in de buurt) gegaan samen met Jolien en Pieter (uit België) die een dorp verderop zitten. We zijn als eerste naar een internetcafe gegaan om onze hotels voor komend weekend te reserveren. We gaan namelijk naar het Mole National Park op safari! Vrijdag zullen we in Tamale overnachten. Het hotel zag er best oke uit op de site, dus fingers crossed dat ze een douche hebben met stromend water :). Zaterdag reizen we nog 3 uur verder naar Mole Park. 'S middags kunnen we op safari, ben heel benieuwd wat we gaan tegenkomen. Zondag kunnen we dan in een keer terug naar Wulugu voor de volgende werkweek.

Zondag ochtend zijn we naar de kerk gegaan. Het zou om 9.00 uur beginnen, dus wij om 8.40 haasten omdat we bang waren te laat te komen. Maar toen we aankwamen was er nog helemaal niemand... Nouja, dan maar wachten dus. Na een half uur wachten zijn we maar een spelletje gaan doen, want je moet wel een beetje lol in wachten houden aangezien je hier werkelijk op alles moet wachten. Om 10.20 uur stipt begon de kerkdienst dan, alleen onze hostmom is nooit meer op komen dagen. Ze zei achteraf dat ze "te laat" was.. Nou dan moet ze wel erg veel vertraging hebben opgelopen. De kerkdienst zelf was bijzonder om mee te maken, maar duurde wel heel lang. De mensen zingen allemaal met hun armen in de lucht en lopen druk biddend rond door de kerk. Ook moesten we nog naar voren bij het altaar komen om ons als gasten voor te stellen in de microfoon. Hi, i'm Ilse from Holland. I'm staying at Janet and Francis' house and i'm doing volunteerwork at the suluya orphange... Zo ging dat zeg maar. En die mensen ons maar bedanken totdat we er een beetje verlegen van werden.

De nieuwe werkweek in het weeshuis is begonnen! Gister ochtend zijn we begonnen met het alfabet leren met dingen zoals "A is for Apple, B is for Ball". Best leuk en de kinderen pakten het snel op. Vandaag wisten ze het meeste al uit hun hoofd. Daarna doen we dansjes met de kinderen en hebben we de eerste sponsor spulletjes gegeven. Toen we aan kwamen lopen met de volleyballen die ik mee heb genomen werden de kinderen helemaal gek en begonnen ze te klappen en te joelen. Ook wel sneu om te bedenken dat ze nog nooit zoiets gehad hebben. De volleybal kan trouwens ook prima als voetbal worden gebruikt zijn de kinderen achter gekomen. Vandaag hebben we dezelfde soort activiteiten ondernomen. Les geven, spelletjes doen en knuffelen met de kinderen. 'S middags zijn we gaan tellen met alle rekenrekjes en rekenkralen die ik van Simone heb gekregen en dit was een groot succes! Alice, de caretaker van de kinderen die normaal gesproken les geeft, was er ook blij mee en ging zelf ook gelijk aan de slag met de kinderen. De bellenblaas vinden de kinderen overigens ook geweldig, maar ik moet wel uitkijken dat ze niet met een te grote groep zijn want ze lopen elkaar alleen maar omver als ze achter een bel aan rennen.

We hebben zondag avond met Janet gepraat over wat zij denkt dat het weeshuis nodig heeft en waar we onze sponsorgelden het best aan kunnnen besteden. Hier de volgende dingen op een rijtje:
- 33 borden (5 euro) en 12 bekers (2 euro)
- 2 grote watertonnen (12 euro per stuk). 1 ton voor de opslag van al het speelgoed en 1 ton voor het water zodat er gedurende de dag genoeg is voor de kinderen, want dit was een serieus probleem. Het bruine water wat ze drinken blijkt regenwater te zijn... Heel vervelend om te zien, maar we kunnen hier niets aan veranderen. We hopen maar de kinderen er aan gewend zijn en als het goed is worden ze er dan niet zo snel meer ziek van.
- 500 kilo cement (80 euro) voor het maken van de vloer in het weeshuis. Er ligt nu namelijk alleen nog maar zand en modder.
- hout (26 euro). Dit is voor de 3 deuren voor de hutjes zodat de kinderen er ook daadwerkelijk kunnen gaan slapen. Er zijn locals die voor weinig geld de deuren voor ons aan het maken zijn.
- Gras voor het dak van de hut (26 euro). Op dit moment hebben 2 van de 3 hutjes nog maar een dak. We gaan het laatste dak afbouwen zodat ook hier kinderen kunnen slapen.
- Blackboard (prijs onbekend), zodat wij en Alice tijdens de lessen iets op kunnen schrijven en zodat ze kunnen leren lezen.

De kinderen gaan hier overigens wel naar school maar het is zomervakantie. Maar toen ik door vroeg over de school kwam er al snel uit "the teacher doesn't show up most of the time"... Nouja dan weet je wel genoeg denk ik.

Ik zal proberen nog wat foto's bij dit verslag te plaatsen. Het is wel een beetje lang geworden maar er zijn nog veeeel meer dingen die ik wil vertellen, maar dat gaat gewoon niet. Die krijgen jullie nog te horen als ik weer terug ben!

Liefs, Ilse

• 06 Augustus 2014 - 08:18

Jacobine:

Hoi Ilse
    Wat geweldig moet het zijn om zo met die kinderjes bezig te zijn en ze zo blij te zien worden van een paar simpele dingen. Tegelijkertijd besef je ineens hoe goed wij het hebben en we ons soms enorm druk kunnen maken om niks.
    Zo te zien wordt het geld prima besteed en kan je voor de kindertjes daar een boel goede dingen realiseren.
    Top!
    Veel plezier met de safari die je gaat maken: dat is weer eens wat anders dan OuwehandsDierenpark :)
    Geniet er van en ik kijk uit naar je volgende blog
    groetjes van Jacobine

• 06 Augustus 2014 - 14:49

Marjon:

Hoi Ilse,

Ja daar zul wel gauw genoeg van hebben om elke dag een "oliebol" te eten. Maar het is goed bedoelt moet je maar denken, dus dapper dat jullie het met frisse tegen zin opeten. Ja dat is heel wat anders dan de kids hier. Maar goed daar werken we allemaal aan mee. Maar het moet wel een fijn gevoel zijn als ze zo blij zijn met simpele dingen. Als ik het zo lees zal het geld prima terecht gaan komen en kunnen jullie veel doen voor de kinderen daar.
    De safari zal wel een geweldige ervaring zijn en inderdaad heel wat anders dan Ouwehand Dierenpark. Lijkt me echt heel gaaf. Veel plezier en kijk ook uit naar je volgende blog. Heb deze weer met plezier gelezen en begrijp dat je heel veel mee maakt, zoveel dat het moeilijk is om allemaal te verwoorden. Maar je doet het hartstikke goed.

Gr Marjon

• 18 Augustus 2014 - 21:34

Simone:

Hey Ilse,
    Jullie zijn goed bezig zeg!! Wat fijn dat je alle spullen zo goed kan gebruiken. Inderdaad bijzonder om te beseffen hoe verschillend onze "werelden" zijn. Ik ga snel je andere verslagen lezen. We zijn inmiddels weer thuis.
    Groetjes,
    Simone