Project week - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Project week - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Project week

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Oktober 2016 | Zambia, Chipata

Mwocha Bwanji allemaal,

De dagen vliegen hier voorbij (nog steeds) en inmiddels ben ik hier alweer bijna 3 weken. Ik zit nu bij het Protea hotel in Chipata, 10 minuutjes met de taxi vanaf ons huis. Hier kunnen we heerlijk zwemmen en wifi aftappen, vandaar dat ik nu mijn reisverslag maak.

De projecten beginnen beetje bij beetje wat meer te lopen. Volgende week donder gaan we onze eerste les geven op de school in grade 8. De leeftijden verschillen behoorlijk, omdat je pas doorgaat naar de volgende klas als je er klaar voor bent, en dat kan hier wel even duren. Ik denk gemiddeld rond de 12 jaar.
We zijn al wel echt begonnen bij het project van Home Based Care. Woensdag ochtend zijn we de community ingegaan om zieke mensen te thuis op te zoeken. We zullen elke woensdag deze mensen bezoeken om te helpen revalideren. De meeste hebben een beroerte gehad en zijn bijvoorbeeld halfzijdig verlamd. Ook zit er een meisje van een jaar of 12 bij die niet kan lopen en praten. Eigenlijk zou een fysiotherapie of PMT student dit moeten oppakken, omdat die veel meer weten van revalideren dan de verpleegkunde studenten. Maar omdat die dit halfjaar niet mee zijn mogen wij ermee aan de slag, en eigenlijk vind ik dat wel heel gaaf. Dankzij de vorige groep hebben we veel materialen die kunnen helpen bij het revalideren, zoals bijvoorbeeld gewichten en knijpballetjes om hand reflexen te trainen.
Het project met de tienermoeders en jeugdprostituees loopt nog niet heel soepel. Woensdag middag hebben we 2 uur gewacht op de tienermoeders, maar kwam er niemand opdagen. Vandaag zouden we aan de slag met de jeugdprostituees, maar zijn we afgebeld. Nou ja, het moet nog een beetje opstarten, maar ik ben er van overtuigd dat het goed zal gaan lopen.

Verder hebben we van de week wel een paar spannende dingen meegemaakt 's avonds. Ik weet niet of ik dat al verteld heb, maar we hebben een bewaker hier die ons huis en dat van de nonnen bewaakt. Hij kwam afgelopen week doodleuk even vertellen dat hij sinds wij hier zitten al 2 keer inbrekers van het terrein heeft verjaagd... Die nacht kon ik niet zo goed slapen en toen ik ineens een zaklamp door het raam zag bij onze kamer kreeg ik even een lichte paniekaanval. Achteraf bleek dit de bewaker te zijn die op ons huis scheen omdat de stroom was uitgevallen, maar ik heb toch niet zo lekker geslapen die nacht.
Ook is er van de week geschoten op 100 meter van ons huis. Ik ben de enige die het niet gehoord heeft, aangezien ik lekker op tijd slaap ;). De andere 5 meiden hebben het wel gehoord en de volgende dag hebben we dat met de bewaker besproken. Hij vertelde dat er bij het roze huis, 100 m van ons vandaan inderdaad een waarschuwingsschot gelost is. Daar wonen andere sisters die wij niet kennen, maar die hebben dus ook een bewaker blijkbaar... Maar om jullie gerust te stellen: de bewaker zei 'it's very normal here'. Dus daar gaan we maar vanuit haha. We worden echt goed in de gaten gehouden door Chirwa, onze bewaker. Ook zitten er voor alle ramen tralies en een dik hangslot op de deur, dus veel kan er niet gebeuren. Het klinkt nu misschien erger dan het is hoor, ik voel me gewoon veilig hier namelijk ;)

Ik ga nog even genieten van de wifi hier en ohja, de komende 5 dagen zijn we vrij dus echt hard werken is er voorlopig nog niet bij. Hoewel alle schoolverslagen al wel weer ingeleverd moeten worden, dat gaat ook allemaal gewoon door. Dus helemaal vakantie is het ook weer niet ;)

Liefs, Ilse

  • 14 Oktober 2016 - 17:13

    Sjaak:

    he ilse, mooi verslag weer hoor. leest erg prettig. weet je waar ik benieuwd naar ben: rare dieren. heb je slangen gezien, of joekels van spinnen, schorpioenen of super torren? kun je de volgende keer daar iets over vertellen.
    gr. sjaak

  • 14 Oktober 2016 - 20:29

    Jacobine:

    Hoi Ilse
    Spannende verhalen zeg...ik snap goed dat je niet lekker slaapt dan.
    Als ik het lees krijg ik al de kriebels..
    Wat een mooie dingen kun je daar doen zeg!
    Volgens mij ben je helemaal op je plek daar.
    Heel veel succes en ik kijk uit naar je volgende verslag
    xxxxx Jacobine

  • 17 Oktober 2016 - 11:09

    Truus:

    Hoi Ilse. Wat een Brrr verhaal. Fijn dat je nu een paar dagen kan zwemmen en genieten.
    Groet Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo iedereen! Ik ga deze zomer 4 weken naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen in het weeshuis Suluya Child Care. Liefs, Ilse

Actief sinds 24 Juli 2014
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 106566

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 23 Januari 2017

Minor ISD Zambia

26 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: