Kerst en oud&nieuw! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Kerst en oud&nieuw! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Kerst en oud&nieuw!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

04 Januari 2017 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal!

Het is weer tijd voor een blog nu het einde in zicht komt. Want ja, zo snel gaat de tijd echt. Bizar.

Zoals jullie in mijn vorige blog hebben kunnen lezen heb ik echt een top tijd gehad in het health centre. De week die volgde was ook ontzettend gaaf en ik heb nog vele baby'tjes op de wereld mogen zetten. Uiteindelijk denk ik wel een stuk of 25 bevallingen bijgewoond en ik kan niet wachten om alle verhalen thuis te vertellen!
Maar na het health centre was het tijd om weer terug naar huis te gaan, in Chipata voor kerst en oud&nieuw! Het was lastig om een echt kerst gevoel te krijgen met 30 graden en zonder kerstboom, maar we hebben het wel heel gezellig gehad. Eerst 4 uur (!) in de kerk gezeten, altijd leuk. En 's avonds met z'n allen aan het kerstdiner. Ik moet eerlijk zeggen dat kerst het eerste moment was dat ik echt een beetje last had van heimwee. Volgend jaar gewoon weer lekker thuis :).
Oud en nieuw was ook een, tsja hoe zal ik het zeggen, "aparte" ervaring. Mensen beginnen hier 's ochtends al met drinken, dus zijn tegen de avond vaak al behoorlijk van het padje. Dit was dan ook wel te merken toen we 's avonds naar Blue Gums gingen om te feesten. De "countdown" tot 00.00 uur hebben ze hier niet, dus daar hebben we zelf maar voor gezorgd. De club waar we waren ligt midden in een stukje bos. Ik was dus al benieuwd hoe ze het met vuurwerk gingen doen. Nouja, gewoon dus. Vuurpijl afschieten en dan knalt die in de boom. Hartstikke lachen natuurlijk. Ik vond het vooral een beetje eng. Daarna kwam er nog een man ons heel trots showen dat ie een pistool in z'n achterzak had zitten, ook erg stoer natuurlijk. En als klapper op de vuurpijl (letterlijk) werd er iemand met een kapot geslagen bierflesje gestoken waardoor zijn arm eraf lag. En dat is zonder overdrijven!!(nouja een beetje misschien, maar echt bizar). Al met al een "bewogen" avond gehad, haha. Wel lol gehad en dat is het belangrijkste.

Ik heb inmiddels ook al een lijstje met wat ik allemaal wil eten als ik thuis kom, want daar heb ik echt ontzettende zin in!! Hieronder de (ingekorte) versie ;):

S' middags: broodjes Lidl. 1 met kaas bovenkantje, 1 kaiser broodje en 1 croissantje. Salades: bieslook-eiersalade en oude kaas salade.

Avondeten:
witte rondje broodjes van de bakkerbart met vegetarische kroket, kaassoufflé, kaaskroket en mosterd.
Stokbrood met kruidenboter voor in de oven
Bladerdeeg met brie, walnoten en honing
Pasta pesto met cherry tomaatjes en strooikaas
Zuurkoolpannetje

Moet zeggen dat het water me in de mond loopt bij het zien van dit lijstje, nog maar 3 weekjes en dan ben ik weer op Nederlandse bodem (snif...).

See you soon!!

Liefs, Ilse

  • 04 Januari 2017 - 16:22

    Marjon:

    Hoi Ilse,

    De tijd is zeker snel gegaan. Ik kan me voorstellen dat je niet kunt wachten om alle verhalen thuis te vertellen. Moet een geweldige ervaring zijn geweest. Zeker de baby'tjes die je op de wereld heb mogen zetten. Zal ook zeker helpen in je beslissing om verloskundige te worden ja of nee.

    En als lees van wat je graag wil eten krijg ik ook trek. Je moeder kan vast een lijstje maken. Is ze dol op.

    Gr. Marjon

  • 04 Januari 2017 - 16:32

    Sanne:

    Wat een verhalen weer zeg.. Ik ben stiekem toch wel weer heel blij als je over een paar weekjes weer thuis bent! :)

  • 04 Januari 2017 - 21:13

    Truus En André :

    Vijfentwintig bevallingen bijgewoond? Is de studie in Antwerpen dan nog wel nodig?
    We hebben genoten van je mooie verhalen.

  • 04 Januari 2017 - 22:03

    Cees:

    Ha, nou kom maar snel naar huis!!
    Wil je dat allemaal op 1 avond eten???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo iedereen! Ik ga deze zomer 4 weken naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen in het weeshuis Suluya Child Care. Liefs, Ilse

Actief sinds 24 Juli 2014
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 106567

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 23 Januari 2017

Minor ISD Zambia

26 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: