Oriëntatie Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Oriëntatie Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Oriëntatie Ghana

Door: Ilse Plug

Blijf op de hoogte en volg Ilse

30 Juli 2014 | Ghana, Accra

Hallo iedereen,

Maandag zijn we begonnen met de oriëntatie. Ik heb mijn mede-reisgenoten leren kennen en ze zijn super aardig! Ik zit samen met Lia en Britt op 1 kamer nu. Verder zijn er nog 2 Belgen. Een iets oudere jongen en meisje. 'S ochtends hebben we van Seth les gehad over Ghanese gebruiken. Giftie heeft daarna met ons alle must-visits van ghana besproken. Als we in het noorden zijn willen we graag een weekend naar Mole National Park om daar op safari te gaan, hopelijk gaat dat lukken! We hebben ook nog een taalles gehad, alleen deze was in het Twi terwijl ze in het noorden waar ik straks heen ga Mampruli spreken, maar toch erg leuk om te doen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu al alle woorden alweer vergeten ben.
Tussen de middag hebben we rijst met bakbanaan gegeten en ananas. We zullen hier elke dag rijst gaan eten, dus ik kan er maar beter alvast aan gaan wennen. 'S middags hebben we hele leuke dingen gedaan. We hebben drum lessen gehad op djembees en danslessen. Ontzettend hilarisch en we hebben veel gelachen. De rest van de middag hebbn we doorgebracht op het strand met hele hoge golven en zittend aan een barretje waar je voor drankjes zoals breezer 4 cedi moet betalen (85 cent ongeveer). 'S avonds wilden we naar het suikerfeest. Een Noors meisje had met een man gepraat en aangeboden ons erheen te brengen. Alleen Tina (onze big black mama) vond het niet veilig omdat het een plek was met veel "bad boys". Dus uiteindelijk zijn we niet gegaan en hebben we nog een drankje in het hostel gedronken, net zo gezellig.

Dinsdag ochtend werden we rond 6.30 wakker en merkte al snel dat de elektriciteit het niet deed, maar dat schijnt hier heel normaal te zijn. Dus maar een bucket shower genomen, heerlijk emmertje koud water. Ik denk dat ik over 4 weken heel blij ben als ik weer stromend warm water heb. We hebben gister een citytour door Accra, de hoofdstad, gedaan. We zijn eerst naar de Artmarket gegaan, waar ik afgelopen zondag al geweest was. Voordat we hier aankwamen sloeg de auto onderweg al 15 keer af en toen onze 'shoptijd' na 30 minuten voorbij was bleek dat ze net even de auto gingen reparen. Dus we konden gerust nog een uur wachten tot het busje weer vertrok en niemand die ervan op keek. Daarna in een restaurantje gegeten met de hele groep. We konden typische ghanese gerechten krijgen, alleen waren die allemaal met vlees jammer genoeg. De rijst met gebakken ei was ook heerlijk. En heel erg pittig, want al het eten is hier ontzettend pittig. 'S avonds zijn we naar een Ghanees kroegje geweest. We gingen van 19.00 tot 21:30. Dat zijn hier de normale 'uitgaanstijden'. Lekker vroeg.

We vertrekken straks om 12.00 uur naar het Noorden van Ghana. Daar zullen we 4.00 uur vannacht aankomen bij ons gastgezin, dus we hebben nog een lange reis voor de boeg.

Trouwens, als we hier over straat lopen dan komen kindjes van de straat gewoon naar ons toe om ons een knuffel te geven. Soms zeggen ze dan obruni tegen ons, dat is blanke in het Ghanees. Ze vinden het leuk als je dan obibini (zwarte) terug zegt. Het lijk een beetje racistich, maar ze vinden het helemaal geweldig hier.

Liefs, Ilse

  • 30 Juli 2014 - 09:21

    Ellen:

    Wat een topvrouw die big black mama Tina. Succes met je reis naar het Noorden.
    Groetje big white mama Ellen

  • 31 Juli 2014 - 11:06

    Ester:

    Mooie verhalen al Ilse, Ik hoop dat je een mooie tijd hebt in het weeshuis. Zet hem op!
    Liefs Es

  • 31 Juli 2014 - 12:54

    Sjaak:

    he obruni ilse, geweldig leuk om je avonturen te lezen. wat moet ik me voorstellen bij " big black mama " . is dat echt zo'n forse afrikaanse dame met een bloemetjesjurk die alles in de gaten houdt. die dus als een soort moederkip over haar kuikentjes waakt. in ieder geval goed dat ze jullie binnen heeft gehouden! als je straks weer terug bent in nederland ga je dan ook uit van zeven tot negen? we zijn benieuwd naar je verdere belevenissen. sjaak en mireille.

  • 31 Juli 2014 - 15:38

    Marjon:

    Hoi Ilse,

    Ha ha je hebt je eigen "white" mama daar. Maar heel goed, zou ik als moeder zijnde ook erg blij mee zijn. Koopje als je een drankje wilt. En goede uitgaanstijden zouden ze hier ook in moeten voeren (cabaret). Maar goed dat je pittig eten goed kunt verdragen. Ik zit al gauw te zweten als het maar iets pittig is. Hopelijk was de reis voorspoedig. Benieuwd naar de volgende belevenissen.

    Gr Marjon

  • 08 November 2014 - 10:25

    Leen De Ceulaer:

    Hoi,

    Blijkbaar heb je een leuke ervaring gehad met het vrijwilligers werk in Ghana!!
    Ikzelf vertrek volgende week ook naar Ghana voor vrijwilligerswerk in een ziekenhuisje. Maar ik had nog een praktische vraag omdat je pas terug bent ben je daar misschien wel van op de hoogte; kan je best geld afhalen met VISA of met MASTERCARD of best geld wisselen In ACCRA?

    Met vriendelijke groetjes
    Leen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk Ghana

Vrijwilligerswerk in het weeshuis Suluya Child Care in Ghana

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2014

Goodbye Ghana

22 Augustus 2014

Laatste week

18 Augustus 2014

Verjaardag + Tamale

14 Augustus 2014

Week 3

10 Augustus 2014

Mole National Park
Ilse

Hallo iedereen! Ik ga deze zomer 4 weken naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen in het weeshuis Suluya Child Care. Liefs, Ilse

Actief sinds 24 Juli 2014
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 106618

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 23 Januari 2017

Minor ISD Zambia

26 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: