Week 3 - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Ilse Plug

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Augustus 2014 | Ghana, Wulugu

Hallo allemaal!

Als eerste zal ik wat vertellen over de ontwikkelingen in het weeshuis. Het is bijna klaar, en dat allemaal in 2 weken tijd! Ik zal even op een rijtje zetten wat wij met het sponsor geld hebben gedaan:
- De cementen vloeren zijn af. De 3 hutten + binnenplaats zijn voorzien van een normale vloer.
- De 3 deuren zijn in de hutten gezet.
- Het dak is op de 3e hut geplaatst, dus die kan nu ook voor het eerst gebruikt worden.
- De muren van de hutten worden momenteel verstevigd met extra cement, zodat bij slecht weer de hutten niet instorten (wel zo praktisch).
- We hebben 25 matrassen gekocht, zodat ze voor het eerst normaal kunnen slapen ipv op rieten matten (gewoon op de grond dus)
- Bed lakens om de matrassen te bedekken, zodat ze ook gewassen kunnen worden.
- Olie verf om de deuren te verven en het te beschermen tegen regenwater.
Dit zijn de dingen die er voor zorgen dat ze hopelijk vrijdag avond voor het eerst in het weeshuis kunnen slapen! Super dat dit in 2 weken tijd gelukt is. Verder hebben we nog borden, bekers en 3 blackboards gekocht.
Janet heeft gevraagd of wij een naam voor het weeshuis willen bedenken. We gaan er goed over nadenken, maar het is wel lastig een passende naam te verzinnen. Verder vroeg ze nog of we onze namen op het weeshuis willen schilderen, omdat we zo veel voor ze hebben gedaan. Dat zou wel heel gaaf zijn om te doen.

Volgens mij ben ik helemaal vergeten te vertellen dat Paul, de jongen die bij ons in het gezin zit, gestopt is op zijn project in het ziekenhuis en ons is komen helpen bij het weeshuis. Hij gaat overigens vandaag naar huis, dus dat is heel jammer, maar hij heeft nog veel kunnen doen bij het weeshuis.

Afgelopen dagen zijn weer snel voorbij gegaan. Maandag hadden we een 'normale' dag op het weeshuis. Alleen is Lia ziek geworden en moest zij dinsdag naar het ziekenhuis, waardoor ik alleen naar het weeshuis ben gegaan omdat Paul mee ging naar het ziekenhuis. Het was best hectisch om 40 kinderen bezig te houden in m'n eentje, maar wel een leuke uitdaging. Of het gelukt is hou ik maar een beetje in het midden...
Lia had trouwens geen malaria, maar voelt zich nog steeds niet zo goed waardoor ik vandaag weer alleen naar het weeshuis ga.
Woensdag ben ik met Mawuena, het nichtje van mijn gastfamilie, naar Bolga gegaan. Een uur in de trotro om de bed lakens en oil paint te halen. Gek om als enige "seleminga" te reizen, maar wel leuk om een keer met alleen een local op stap te zijn.
'S avonds zijn we als pre-party voor mijn verjaardag naar Guabiliga gegaan, waar Jolien en Pieter in het dorp zitten. Aangezien Paul vandaag weg gaat en zij vrijdag, was dit de laatste mogelijkheid voor een feestje. De weg naar het dorp toe was weer lekker Ghanees. Eerst hebben we een uur gewacht op de motorking, die er over 15 minuten zou zijn... Daarna maar besloten om een taxi te nemen. Ook niet heel slim, aangezien het zo hard had geregend dat de weg eigenlijk te slecht was voor een auto. We hebben twee keer de auto uit een gat in de weg moeten duwen omdat we vast stonden en een keer moest de taxi driver met een soort kapmes de weg zodanig bewerken dat we er nog enigzins langs konden. Maar daarna wel een gezellige avond in Joe's bar gehad. De enige bezienswaardigheid in Guabiliga.

Morgen ben ik jarig en we hebben een super leuke dag gepland! We gaan van het laatste geld naar Paga met alle kinderen. We hebben een motorking van Suluya naar Wulugu geregeld (er kunnen daar geen auto's komen) en dan een trotro busje gehuurd om naar Paga te gaan met de kinderen. Dat is ongeveer 2 uur rijden, maar dan zijn we wel bij de krokodillen rivier en kunnen alle kinderen een krokodil aanraken. Het wordt vast een super leuke dag, aangezien de meeste kinderen nog nooit uit het dorp zijn geweest.

De motor komt mij zo weer ophalen om naar het weeshuis te gaan, dus ik ga afronden!

Liefs, Ilse

• 14 Augustus 2014 - 16:14

Marjon:

Hoi Ilse,

Geweldig wat jullie allemaal hebben kunnen doen in 2 weken. Zou inderdaad wel heel gaaf zijn als je naam op het weeshuis komt te staan. Maar goed dat jij zo'n "taaie" bent en verder niet veel last hebt. Ik wens je morgen een hele fijne verjaardag toe en alvast gefeliciteerd.

Gr Marjon

• 14 Augustus 2014 - 22:38

Sjaak:

he ilse, gewoon even een nieuwsgierige vraag: met welk geld betalen jullie al die spullen? heb je us dollars gewisseld, of betaal je in euro's of heb je alles gewisseld in ghanese roebels.
    pas morgen maar op bij die krokodillen. misschien hebben die ook wel honger! in ieder geval wensen we jou een geweldige verjaardag toe, en veel plezier met jullie schoolreisje.
    kus. mireille en sjaak

• 15 Augustus 2014 - 15:13

Truus:

Hoi Ilse,hartelijk gefeliciteerd,deze verjaardag is heel speciaal zo ver weg.
    En terecht ,dat je naam geplaatst word.ik denk dat die kinderen nog vaak terug
    Zullen denken aan wat je met en voor hun hebt gedaan,
    Het geld is goed besteed.Als je dit leest ben je al terug van het dagje uit.
    En is er hopelijk niemand opgegeten door de krokodillen.

Groetjes,Truus.