Week 6 - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Ilse

01 November 2016 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje niet meer geschreven, maar dat is wel een goed teken want de tijd is voorbij gevlogen! Ik heb alweer zo veel gedaan en meegemaakt dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen. Ik ben nu ruim een maand hier en moet zeggen dat we echt een beetje een ritme krijgen hier, en dat is wel heel fijn.

Het is hier afgelopen maand heel warm geweest, elke dag rond de 33 graden ongeveer. Maar sinds een paar dagen is het regenseizoen begonnen! We hebben al een paar goede buien gehad met flinke onweersknallen. Het is nog steeds erg warm, maar het koelt nu wel af als het geregend heeft. Met het regenseizoen komen er wel weer meer spinnen, muggen en slangen.. We hebben regelmatig echt MEGA spinnen in huis, net zoals MEGA kakkerlakken en een heleboel andere vieze beestjes. Het vervelende is wel dat alle insecten hier gelijk 10 keer zo groot zijn dan je gewend bent vanuit Nederland. Gelukkig zijn er een paar meiden die het niet erg vinden om deze weg te halen, dat scheelt weer..

We hebben ook onze tijdelijke verblijfsvergunning voor Zambia binnen. Was wel even een rib uit m'n lijf, maar nu mag ik nog wel 3 maanden blijven. En dit terwijl we zelfs nog 50% "korting" kregen omdat wij kerkelijk werkers zijn.. Ja het is echt zo, ik sta geregistreerd als kerkelijk werker omdat we in het bisdom wonen, bij de nonnen. Er wordt hier ook erg veel gebeden en over god gepraat. Soms wel een beetje lastig omdat mensen vaak vragen naar welke kerk je gaat. Als je dan zegt dat je ongelovig bent kijken ze je heel raar aan, omdat niemand dat hier eigenlijk is. Dus meestal maken we er maar een mooi verhaal van. Zo gingen we ook een keer met een aantal nonnen en paters (sisters and fathers) eten. Toen ging ik lekker op m'n stoel zitten, maar dat bleek dus even niet de bedoeling. We gingen eerst nog achter onze stoel staan in een kring om een gebed op te zeggen. Oeps... ik zat al lekker aan tafel.

We zijn hier inmiddels ook een paar keer uit geweest en dat is toch wel een ervaring op zich. Als blanke meiden krijgen we hier sowieso al heel veel aandacht en het aantal huwelijksaanzoeken dat we op een avond krijgen is ook niet meer op 1 hand te tellen. Gelukkig hebben we hier inmiddels al wat Zambiaanse vrienden gemaakt en die zorgen er wel voor dat ons niets overkomt :). De taxi terug is soms nog wel een dingetje. Onze vaste chauffeur werkt eigenlijk maar tot 18.00 uur, dus hadden we het met hem erover gehad met wie we het beste 's nachts terug konden. Hij had iemand geregeld voor ons, maar we vroegen nog wel even voor de zekerheid of deze beste man geen alcohol drinkt als hij aan het werk is. Onze taxichauffeur Jan zei toen: oh no, just beer. He doesn't drink. Uh oke.. bier valt hier niet onder alcohol dus daar moesten we het maar mee doen. We zijn gelukkig veilig thuis gekomen.

Ohja en dan zijn er ook nog onze projecten.. haha. Nee die zijn het belangrijkst natuurlijk en die lopen erg goed! We hebben nu 4 dagen in de week werk. Soms ook maar een uurtje per dag, maar dan hebben we wel iets te doen in iedergeval. Ik vind de lessen met de tienermoeders erg leuk! Afgelopen week hebben we les gegeven over hoe je een kind moet opvoeden (want hier weet ik natuurlijk alles van.. ) en komende week gaat het over HIV en hygiëne van het kind. We leren de meiden steeds iets beter kennen en ik hoop dat de verlegen meiden ook steeds losser zullen worden. Veel nemen ook hun kindje(s) mee naar de les, dus dat is extra gezellig!

Sinds de wintertijd bij jullie is ingegaan hebben we een uurtje tijdverschil, dat wil ik nog wel eens vergeten.. Hopelijk went dat snel.

Liefs, Ilse

• 01 November 2016 - 20:53

Simone:

Hoi Ilse,
    Wat leuk om te lezen!! Heb je nog wat gehad aan de tips rondom leren lezen en schrijven?

Groetjes van ons allemaal!

• 01 November 2016 - 21:38

Sjaak:

als je dan achter je stoel staat, en hebt gebeden, wat eten jullie dan? bruune bonen?
    niet gelovig? je kan toch zeggen dat je in de godenzonen van ajax gelooft.