Waar is de stroom?? - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Waar is de stroom?? - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Waar is de stroom??

Blijf op de hoogte en volg Ilse

21 November 2016 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal!

Hier weer even een update vanuit Chipata. Ik moet zeggen, na bijna 2 maanden begint het toch een beetje als thuis te voelen hier. We kennen de stad inmiddels, zijn aan het huis gewend en komen op straat regelmatig mensen tegen die we al eerder hebben ontmoet. Ik heb m'n draai echt gevonden hier en dat is super fijn.

Hoewel er ook nog genoeg dingen zijn om aan te wennen. Zo is er nu een mega probleem met de stroom in Zambia. We zitten al 2 dagen zonder... en niet alleen wij, maar half Zambia. Sommige zeggen zelfs dat heel Zambia zonder zit. Het regenseizoen is begonnen en het schijnt dat er bij de centrale een kabel is geknapt. En niemand weet wanneer de stroom terug zal komen, dit kan ook nog wel een poosje duren. De stroom ligt er wel vaker af, maar dan meestal een aantal uren. Nu lopen we er bijvoorbeeld tegen aan dat we de koelkast en vriezer hebben moeten leeghalen, we niet kunnen koken en onze telefoons en laptops niet kunnen opladen. Ook kunnen we onze kleding niet wassen. We hebben geen warm water meer, maar ook het strijkijzer doet het niet zonder stroom en deze hebben we nodig om de insecten te doden die in je kleding gaan zitten. Ik heb 2 dagen geleden net al mn kleding gewassen, dus ik zit voorlopig nog niet zonder. Maar sommige meiden hebben wel een licht probleem. Ik denk dat we kleding maar gaan uitwisselen. Doen we sowieso al regelmatig haha.

Daarbij hebben wij geluk dat we nog water hebben, omdat wij een andere toevoer hebben dan de andere mensen hier. Maar vrijwel iedereen zit hier ook zonder water. We komen dan ook veel mensen tegen die letterlijk op zoek zijn naar water. Mensen moeten nu heel ver lopen om toch water te kunnen krijgen en dat is wel heel vervelend om te zien. Vooral voor hen hoop ik dat het er snel weer op komt (maar ook een beetje voor mezelf, die donkere avonden zonder licht gaan ook vervelen).

De projecten lopen ook allemaal door hier en we hebben echt een beetje ritme gekregen in de dingen die we hier doen. Onze week ziet er ongeveer als volgt uit:
Maandag: op de school in de wijk Nabvutika doen we van 8.00 tot 9.00 uur spelletjes en dansjes met de kinderen. We leren ze ook samen spelen en de kinderen vinden het een hele leuke start van de week.
Dinsdag: vrij
Woensdag: van 9.00 uur tot ongeveer 14.00 uur gaan we de wijk van Nabvutika in om de huisbezoeken af te leggen bij de zieke mensen. Vaak een hele pittige dag. We lopen zo rond de 10 km met een temperatuur van 33 graden.. Een aantal mensen boeken ook echt vooruitgang dus het is het absoluut waard!
Donderdag: van 7.40 uur tot 9.00 uur geven we les op ST. Anne's primary school. We doen dit in grade 8. De leeftijden verschillen behoorlijk. Van 12 tot een jaar of 17.
Vrijdag: ook op vrijdag werken we in de wijk van Nabvutika van 13.00 uur tot ongeveer 16.30u. We doen dan 2 huisbezoeken bij mensen die net wat extra steun en oefeningen nodig hebben en daarna geven we les aan de tienermoeders!

We hebben niet super veel werk, maar met de hitte is dat soms wel prettig. Daarbij kost het leven hier ook heel veel tijd. We lopen bijna elke dag wel naar de stad (zo'n 3 km) voor boodschappen e.d. Dus ik heb me nog geen moment verveeld gelukkig.

Nog 1 "normale" werkweek en dan breekt er een aparte tijd aan. Zondag ga ik samen met Annabel naar Lusaka (8 uur met de bus) om onze moeders op te halen van het vliegveld!! We hebben heeel veel zin om door zambia te gaan reizen en natuurlijk onze moeders weer te zien! Daarna zullen we 2 weken intern bij het Kanyanga health centre zitten om te werken. Dus ik zal komende maand weinig in Chipata zijn, maar dat betekent juist alleen maar meer avonturen!

Liefs, Ilse

• 21 November 2016 - 19:08

Elldb:

Hoi il, heb er echt zin in om naar je toe te komen. Kan
    ik het in het echt zien. Heb al gehoord dat we mee mogen op
    huisbezoek. Zie je gauw!

• 22 November 2016 - 16:16

Truus :

Hoi Ilse Mooi verhaal van je,maar wat een pech zolang zonder stroom.
    Je loopt wat af daar Denk dat je volgend jaar.De halve Marathon in Rotterdam wel kan lopen.
    Fijn voor je dat Mama op bezoek komt. Geniet van de leuke dingen die jullie samen gaan doen !!! Groetjes uit Zeewolde