Intro week - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu Intro week - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ilse Plug - WaarBenJij.nu

Intro week

Blijf op de hoogte en volg Ilse

02 Oktober 2016 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal!

Ik ben hier inmiddels een weekje en de tijd gaat super snel (nu al!). Afgelopen week hebben we een soort introductie gehad en heel veel mensen leren kennen waar we de komende 4 maanden veel contact mee zullen hebben. Ook zijn onze docenten hard aan de slag geweest om onze projecten te regelen hier. De projecten zijn inmiddels rond! Fijn om wat meer duidelijkheid te hebben over wat we gaan doen. Een van de grote projecten is helaas afgevallen. Daar was de vraag om geld te groot en dat zou voor ons niet prettig werken als er continue om geld/spullen/etc. wordt gevraagd.
Wel zullen we 2 dagen in de week gaan werken bij Home Based Care in Nabvutika, een dorpje in de buurt. We zullen hier health care lessen gaan geven aan tienermoeders en jeugdprostituees. Best wel een heftige doelgroep, maar wel heel interessant. De meeste vrouwen spreken geen Engels, dus zullen we les gaan geven met behulp van een tolk.
Het andere project is net nieuw en zal 1 dag in de week zijn. We zullen op een school les gaan geven aan docenten en schoolkinderen, ook op gebied van health care. Daar heb ik heel veel zin in en ben heel benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat worden. Ook ga ik samen met Annabel, ook een verpleegkunde student, vanaf 10 december 2 weken in het Kanyanga health centre werken. Daar gaan we dan ook 2 weken intern wonen omdat dat 500 km hier vandaan is, erg afgelegen op het platteland.

Dat zal allemaal vanaf volgende week een beetje gaan lopen, maar het leven hier is ook echt een uitdaging! Super leuk, maar wel heel anders dan in NL. Zo zijn de douches bijvoorbeeld koud... en dat is opzich best lekker als je na een lange dag thuis komt in de hitte. Maar 's ochtends als je uit bed komt is het toch wel heul koud. Ook hebben we heeel veel (MEGA) spinnen in huis. Ik vind ze niet zo eng, maar om ze zelf weg te halen is wel weer wat anders. Gelukkig is Marleen hier echt een held in, dat scheelt weer voor ons.
Ook valt de stroom af en toe uit. Bijvoorbeeld de eerste dag dat we zelf moesten koken.. vanaf 14.00 uur hadden we al geen elektriciteit meer en aangezien we op een elektrisch kookplaatje koken is dat dus niet zo handig. We hebben (geprobeerd) op kolen te koken, maar hier bleken we allemaal niet heel goed in te zijn. Daarbij heb je dan maar 1 pannetje en na een uur koken dus alleen kale pasta. Gelukkig sprong tijdens het koken de stroom er weer op, maar dat zullen we nog wel vaker gaan krijgen. Zeker als het regenseizoen straks begint.
Het geld is hier ook een beetje wennen. We betalen hier met kwacha. 10 kwacha is ongeveer 1 euro. Het is absoluut niet duur hier, maar ik moet zeggen ook niet heel goedkoop. Toen we met de taxi van de supermarkt naar huis gingen kostte ons dat 15 kwacha, is ook maar een kort stukje maar met alle boodschappen niet handig om te lopen. Toen we aankwamen bij ons huisje heb ik de beste man betaald. Ik was alleen even een beetje in de war en heb hem per ongeluk 15 dollar gegeven in plaats van 1 euro 50... Dit doet nog steeds zeer eigenlijk.. Beetje blond denk ik.

Ik ben nu kleding aan het strijken... Dat moet namelijk bij al onze kleding. In alles wat je aan de waslijn hangt kunnen namelijk beestjes komen die eitjes leggen onder je huid. Die moet je dus allemaal doodmaken, maar ik word er eerlijk gezegd nu al een beetje gek van dat je werkelijk AL je kleding moet strijken. Ik denk dat ik wel een volleerde huisvrouw ben als ik terug kom, dat dan weer wel.

Ik heb gelukkig geen last van heimwee, maar ik moet zeggen dat ik het vandaag wel heel lastig vond dat ik feyenoord en formule 1 niet kon kijken. Dat wordt behoorlijk afkicken ben ik bang... Hoewel ik natuurlijk wel weer op tijd terug ben voor het feest op de coolsingel in mei, dus dat maakt het weer goed.

Liefs, Ilse


  • 02 Oktober 2016 - 20:31

    Ellen:

    Volleerde huisvrouw straks. Top.

  • 02 Oktober 2016 - 20:47

    Sjaak:

    15 dollar.... ? heeft die taxichauffeur zeker gelijk een nieuwe auto besteld.
    strijken....? nou kom je er pas achter wat je moeder allemaal voor je doet.
    coolsingel in mei.... ? je hebt vergeten het jaartal erbij te zetten.

    kus, mireille en sjaak

  • 02 Oktober 2016 - 21:06

    Truus En André :

    We genieten van je leuke verhalen, wel een bijzondere ervaring hoor en je leert ons de cultuur van Zambia kennen.

  • 02 Oktober 2016 - 21:07

    Marjon:

    Koud douchen, dat lijkt me in de ochtend zeker geen pretje. Je zal er niet lang onder staan. De taxichauffeur had een topdag. Zal je niet gauw nog een keer overkomen. Kan me heel goed voorstellen dat het nog steeds zeer doet. En je moeder zal de volleerde huisvrouw met open armen ontvangen. En fijn dat je voor het feest op de Coolsingel aanwezig kunt zijn. De echte Ajax fans zijn volgens mij een tikje jaloers.

    Gr Marjon

  • 02 Oktober 2016 - 21:20

    Sanne:

    Gelukkig weer op tijd terug voor het feest op de coolsingel. Hahah :p

  • 02 Oktober 2016 - 22:12

    Cees:

    Wat een prachtig verhaal! Je kan altijd nog schrijfster worden :-)
    Staan we voor de tweede keer binnen een jaar op de coolsingel....

  • 03 Oktober 2016 - 19:00

    John:

    Niks gemist gewoon weer gewonnen en een goeie 2e plek.. allemaal zo gewoon aan het worden.. we gaan vrijdag naar de 'KUIP', ORANJE mag aantreden tegen WIT-rusland. Veel plezier !! john en Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo iedereen! Ik ga deze zomer 4 weken naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen in het weeshuis Suluya Child Care. Liefs, Ilse

Actief sinds 24 Juli 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 106611

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 23 Januari 2017

Minor ISD Zambia

26 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: